Wat is eigenlijk "post-productie"?

Als ik voor een opdrachtgever op pad ga, reken ik daarvoor een tarief "inclusief post-productie”. Mijn manier van post-productie neemt veel tijd in beslag. Ruwweg ben ik eenzelfde tijd kwijt met het achter de computer vervolmaken van de beelden als aan de shoot. Wat gebeurt er dan eigenlijk in die post-productie? Wat zijn de stappen die ik doorloop? Hier volgt een kijkje in de keuken.

Als we het over post-productie gaan hebben, is het natuurlijk wel belangrijk dat u weet wat er in de productie, de shoot, gebeurt. Kern van mijn werkwijze is dat ik meerdere opnames maak van hetzelfde onderwerp/standpunt op hetzelfde moment. Die opnames verschillen alleen in de belichting. Ik belicht de beelden trapsgewijs: van normaal tot donker (zodat er in de lichte delen van de foto altijd detail te zien is) tot licht (zodat de schaduwen geen zwarte vlakken worden). Die verschillende lichtopnames heb ik later nodig om tot een evenwichtig belicht beeld te komen. Dat geldt natuurlijk helemaal als ik interieurfoto’s maak met doorkijkjes naar buiten.

Culling: de foto’s kiezen die “het worden”

Tijdens een shoot maak ik veel foto’s. Niet omdat ik elke hoek wil fotograferen, maar omdat de lichtomstandigheden net anders zijn, er iemand al dan niet in beeld loopt, of net op een andere plaats, etc. In Adobe Lightroom kijk ik welke opnames zich lenen om tot het beeld te komen dat ik voor ogen had toen ik op locatie was. Dan ga ik daarmee aan de slag.

Dit zal een beeld worden met meerdere uitdagingen in één foto. Ten eerste moet het licht binnen en buiten in balans komen, en in de tweede plaats kwam er net tijdens de shoot een dokter aan op een stepje die best door het beeld wilde rijden voor ons. Dat moet dan ook worden geïntegreerd in het beeld. Is dat toeval? Zeker, maar ja, toeval treft alleen de voorbereide geest! (Beeld gemaakt in het Erasmus MC voor  EGM Architecten ).

Dit zal een beeld worden met meerdere uitdagingen in één foto. Ten eerste moet het licht binnen en buiten in balans komen, en in de tweede plaats kwam er net tijdens de shoot een dokter aan op een stepje die best door het beeld wilde rijden voor ons. Dat moet dan ook worden geïntegreerd in het beeld. Is dat toeval? Zeker, maar ja, toeval treft alleen de voorbereide geest! (Beeld gemaakt in het Erasmus MC voor EGM Architecten).

Vervolmaken van de compositie

Omdat ik meestal met tilt-shift lenzen werk, de werkpaardjes van een architectuurfotograaf, zijn de lijnen van gebouwen in de ruwe bestanden al wel vrijwel recht waar ze recht behoren te zijn. Meestal is er nog wel een kleine correctie in Lightroom nodig. Daarnaast zoek ik de ultieme compositie. Lopen de lijnen strak, kan ik ze vanuit de hoeken laten komen, zijn symmetrische beelden ook volledig symmetrisch? Dat soort zaken wordt opgelost voordat het echte werk in Photoshop gaat beginnen.

Als er verschillende lichtopnames nodig zijn om tot een gebalanceerde foto te komen, dan worden in Lightroom ook de voorbereidingen getroffen bij de benodigde beelden om ze later, in Photoshop, makkelijk met elkaar te kunnen verwerken.

The Real Editing: Photoshop

De mogelijkheden in Photoshop zijn welhaast oneindig, maar gelukkig heb ik die niet allemaal nodig. Het eerste wat ik doe is, indien nodig, de verschillende lichtopnames met elkaar versmelten. Er zijn HDR software-oplossingen voorhanden om dat te doen, maar die leveren niet het resultaat op dat ik voor ogen heb. Ik versmelt de verschillende opnames handmatig en gebruik een best ingewikkelde techniek met de naam “luminosity masks”. De beeldkwaliteit blijft hiermee optimaal. Ik krijg er mooiere en frissere resultaten mee dan dat ik software zijn werk laat doen. Het kost tijd, maar dan heb je ook wat.

Omdat de beelden die ik gebruik in RAW-formaat zijn geschoten, is de volgende stap dat ik precies de kleuren en contrast ga bepalen. Daardoor ontstaat er een waarheidsgetrouw beeld, ook qua kleur.

Dit is het beeld zoals ontstaan door een aantal van de ruwe bestanden die hierboven zijn getoond samen te voegen.

Dit is het beeld zoals ontstaan door een aantal van de ruwe bestanden die hierboven zijn getoond samen te voegen.

Daarna komt het moment waar iedereen aan denkt als Photoshop in gedachten komt: kun je nog wat weghalen of veranderen? Zeker. Je kunt makkelijk een vloer poetsen, een irritante sprinkler van het plafond halen, een plafondplaat repareren, een elekticiteitskastje verwijderen, etc. Soms doe ik die reparaties op eigen initiatief, soms na commentaar van de opdrachtgever op de concept-beelden. Het is ook een kwestie van smaak hoe ver je wil gaan, vandaar dat overleg hierover altijd nuttig is. Helemaal aan het einde wordt het beeld ook nog (selectief) verscherpt en is ie helemaal af!

Voor  Kernarchitecten  legde ik een door hen ontworpen nieuwbouwwijk vast. Mooi licht op een zomeravond, gecombineerd met een lavendelveld. Maar ja, al die borden en palen leiden nogal de aandacht af…..

Voor Kernarchitecten legde ik een door hen ontworpen nieuwbouwwijk vast. Mooi licht op een zomeravond, gecombineerd met een lavendelveld. Maar ja, al die borden en palen leiden nogal de aandacht af…..

Disclaimer: geen wijsheid in pacht

De mogelijkheden om met Photoshop foto’s te editen zijn welhaast oneindig. Door zelfstudie en experimenteren heb ik me een aantal post-productie vaardigheden meester gemaakt die me helpen om de beelden die ik op locatie voor ogen heb ook daadwerkelijk te realiseren. De manier waarop ik werk maximaliseert in mijn ogen de kwaliteit van mijn beelden, maar ik heb de wijsheid niet in pacht; iemand anders zal het weer anders doen. En ikzelf zal het over een tijdje misschien ook weer anders doen; techniek schrijdt voort, ook op het gebied van post-productie, en ik ben en blijf altijd op zoek naar betere manieren om mijn beelden te realiseren.

Interesse in een fotoserie?

Uw ruimte op een creatieve manier in beeld? Dat kan! Neem gerust contact met mij op voor vrijblijvende informatie. 

Rob van Esch(B)