Vijf lessen na mijn eerste jaar als fotograaf

Op LinkedIn ontving ik deze maand felicitaties met mijn eenjarig werkjubileum als zelfstandig fotograaf met Ruimtes in Beeld. Ik kreeg ook vaak de vraag hoe het nu gaat, en of het bevalt als zzp-er. Ik kan en wil niemand vertellen hoe je moet starten als zelfstandige, maar wil in antwoord op die vragen vertellen wat ik persoonlijk heb geleerd van het eerste jaar.

Colorful-street.jpg

 

Durf te kiezen

 

In een creatief vak als fotografie kun je alle kanten uit. Dat is het mooie, maar ook een valkuil. Voordat ik startte met mijn fulltime bestaan als fotograaf, heb ik vele gesprekken gevoerd met mensen die ik kende. Rode draad van alle adviezen die ik kreeg: breng focus in je positionering. Tussen de vele bestaande fotografen moet je je unieke niche vinden. Klanten zoeken immers een specialist, en dat is dan ook wat je met een heldere focus uitstraalt: voor dit onderwerp moet je bij mij zijn want dat kan ik goed.

Focus vind je niet van de ene op de andere dag. Focus ontstaat doordat puzzelstukjes op een gegeven moment in elkaar vallen. Een van mijn gesprekspartners had naar mijn foto’s gekeken en vond dat ik ruimtes fotografeerde. Zo had ik dat nog nooit gezien, want ik had mijn stadsbeelden nooit als stedelijke ruimtes opgevat. Daarna ontstond het idee voor Ruimtes in Beeld, en ik wist meteen dat de puzzelstukjes in elkaar vielen. Ik kon de foto’s maken waarvoor ik passie had, die mede daardoor ook de potentie hebben om onderscheidend te zijn, en de buitenwereld weet in één klap wat ik doe: ruimtes in beeld brengen. Het klinkt zo simpel en logisch, maar ik heb wel twee maanden lopen praten en peinzen voor ik zo ver was (-:).

Direct na mijn start waren er mede door de heldere positionering positieve ontwikkelingen. Ik werd toegelaten tot zowel het Nederlandse Hollandse Hoogte als het Amerikaanse Offset. Een deel van de beelden die ik maak wordt nu door deze bureaus op de markt gebracht. 

Interieur van de Markthal in Rotterdam | moving staircases in the Markthal in Rotterdam, Netherlands

 

Website is de sleutel voor positionering

 

Vanaf de start van Ruimtes in Beeld heb ik complimenten gekregen over mijn website. Die is cruciaal in mijn communicatiestrategie (inderdaad, ook een zelfstandig fotograaf heeft een communicatiestrategie). Hij is geoptimaliseerd om in Google gevonden te worden, wordt met grote regelmaat voorzien van nieuwe content, is op alle apparaten goed leesbaar, etc. Hij voldoet dus aan alle eisen die aan een website worden gesteld. Ingewikkeld en kostbaar? Welnee. Door gebruik te maken van de gereedschappen die op internet beschikbaar zijn, kun je heel goedkoop een website als de mijne zelf in elkaar knutselen. Je moet er wel (best veel) tijd en content in stoppen; zo schrijf ik twee keer per maand een blog. Ik heb een cursus SEO-copywriting gevolgd om de content op mijn site beter op de doelgroep te kunnen richten. Het is leuk als “iedereen” je site bewondert, maar het is nog leuker als je doelgroep je via de internetzoekmachines weet te vinden. Wat ik doe op mijn website doe ik met mijn doelgroep voor ogen - daarbij gaat het om onderwerpskeuze en de relevante zoekwoorden.

 

Onderschat online niet

 

Nu hebben we focus en een mooie website. Dan komt de vraag: hoe vind je daar dan een doelgroep cq opdrachtgevers bij? Dit was echt het moeilijkste deel vond ik. Ik kende vanuit mijn vorige functies veel mensen, maar niemand die opdrachten gaf voor fotografie. Er moest dus een geheel nieuwe tak aan mijn netwerk worden gebouwd. Opdrachtgevers moeten aan je denken op het moment dat zij gaan peinzen over de vraag of ze ergens beelden van nodig hebben. Op de een of andere manier moet je dus in het onbewuste van potentiële klanten zien te geraken. Om dat te bereiken volg ik twee sporen: vergroten van de naamsbekendheid van Ruimtes in Beeld via een social mediastrategie, gecompleteerd door direct marketing.

Voordat ik startte met Ruimtes in Beeld heb ik veertien jaar gewerkt als directeur van NLkabel, de vereniging van kabelbedrijven. De laatste jaren daarvan heb ik samen met mijn collega’s NLkabel omgevormd tot een online kenniscentrum over alles wat met de sector te maken heeft. De content die we maakten kregen we door gebruik van social media steeds beter op de plek waar die nodig was op het moment dat die nodig was. Voor die aanpak hebben we eind 2014 een prijs gekregen als Content Marketing Case of the Year.

De hoofdlijnen van die aanpak pas ik ook toe voor Ruimtes in Beeld. Maar dat is niet het enige. Als je net begint, heb je gewoon nog niet genoeg bereik met een eigen website. Ik zoek daarom ook andere fora om mijn beelden en artikelen te delen. Zo schrijf ik met enige regelmaat ook artikelen bij ArchitectuurNL, een blad/website die een groter bereik heeft binnen mijn doelgroep dan ik louter via mijn eigen website kan bereiken. Door de som van alle delen wordt mijn site steeds beter bezocht en vindt Google hem steeds belangrijker (wat dan weer gunstig is voor de vindbaarheid).

Dynamisch beeld van het vernieuwde Centraal Station in Den Haag | Dynamic image of the renewed Central Station in The Hague, Netherlands


Overschat online niet


Je kunt nog zo inventief zijn met website en social media, het is niet voldoende om het nieuwe netwerk te bouwen dat ik nodig heb. De oude vertrouwde elektronische nieuwsbrief is onmisbaar, ik krijg er veel positieve reacties op - mijn nieuwsbrief komt maandelijks uit en inschrijven kan hier (-:). Ook andere mediakanalen zijn kansrijk; ik mocht zelfs op televisie verschijnen om de kijker rond te leiden in het nieuwe station van Den Haag. Website, sociale media, interviews in andere media en televisie versterken elkaar, wat de kracht van de positionering van Ruimtes in Beeld ten goede komt.

Bij dit alles komt nog één element dat vele zelfstandigen verafschuwen: direct benaderen van organisaties in je potentiële doelgroep. Daar ben ik zelf eind vorig jaar pas mee begonnen, toen ik vond dat mijn verhaal en portfolio sterk genoeg waren. Mijn leidraad is de Kracht van Acht. Denk maar niet dat je na één telefoontje 100% opdrachten ‘scoort’. Ik heb geleerd dat je veel contactmomenten moet creëren. De kans op een opdracht loopt enorm op als je het getal van Acht bereikt. Niet acht keer bellen, natuurlijk, maar je moet creatieve manieren vinden om telkens opnieuw, zonder irritatie op te roepen, je naam voor het voetlicht te brengen.


Investeer en leer


Als autodidact ben je nooit uitgeleerd. Iedere week blijf ik investeren in het verbeteren van mijn techniek, zowel qua fotografie als post-productie met Photoshop, en ook blijf ik investeren in mijn portfolio (natuurlijk wel prettig dat een grotere portfolio ook commerciële kansen brengt omdat veel foto’s vervolgens te koop komen bij Hollandse Hoogte en Offset). Ook heb ik geïnvesteerd in het beste materiaal, camera en lenzen, dat op de markt beschikbaar is. Je leest vaak dat je van een betere camera geen betere foto’s gaat maken. Dat klopt. Maar als je kunt fotograferen, maak je wel betere foto’s met een betere camera. Omdat ik premium kwaliteit beelden wil leveren, zijn die investeringen erg belangrijk.


Conclusie


Dan kom ik weer terug bij de aanleiding van dit verhaal: hoe gaat het nu? Ik kan wel zeggen dat het goed gaat, geloof ik, al zie ik altijd nog verbeterpunten. Wat als een paal boven water staat, is dat een bestaan als fotograaf, of welk ander zelfstandig beroep dan ook, véél meer is dan het kunnen maken van foto’s. Het is de combinatie van fotografie en communicatie die ik boeiend vind en die me veel nieuwe, positieve energie geeft. Die ik dan hopelijk weer kan omzetten in mooie nieuwe beelden, want dat is toch waar het om gaat! 

Lichthal in het Tropenmuseum | Main hall in the Tropenmuseum in Amsterdam, Netherlands

Interesse in een fotoserie?

Uw ruimte op een creatieve manier in beeld? Dat kan! Neem gerust contact met mij op voor vrijblijvende informatie. 

Op social media

Als je geïnteresseerd bent in mijn werk, en in updates van dit blog, ben ik natuurlijk te volgen via de social media als LinkedInFacebook en Twitter