Vernieuwing Den Haag CS

2015/2016: oogstjaren van verbouwde stations

Het zal niet iedereen opvallen, maar we bevinden ons momenteel in de oogstperiode van grote stationsverbouwingen. Rotterdam en Arnhem kregen eind vorig jaar de beschikking over fraaie nieuwe kruispunten van mobiliteit, dit jaar is er zelfs een hele reeks stations aan de beurt om de vernieuwde deuren te openen: op 1 februari Den Haag CS, later in het jaar volgen Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Breda. Daarmee komt een majeure operatie tot een eind: naar schatting is er in die reeks stations een bedrag geïnvesteerd dat oploopt tot bijna 2 miljard euro.

In dit blog bekijken we het Centraal Station in Den Haag, dat ik in opdracht van Prorail mocht vastleggen en dat op 1 februari 2016 wordt geopend door staatssecretaris Dijksma. Het ontwerp is van Benthem Crouwel Architects.

Glazen wand in het vernieuwde Den Haag Centraal

Ruimtes in Beeld op TV!

Op vrijdag 29 januari besteedde het programma Landinwaarts van Diewertje Blok aandacht aan de aanstaande opening van het vernieuwde station Den Haag CS. Hieronder is het item te zien.

Van donker kopstation naar lichte, transparante ruimte

Mijn vroegere werkzame leven speelde zich voor een groot deel af in Den Haag, waarbij ik altijd per trein in die stad aankwam. Je mag wel zeggen dat ik het station dus al kende. Den Haag is een kopstation, de treinen vinden er het eindpunt van de rails. Bij aankomst haastte je je naar buiten, waar je dan weer zag of het daar licht of donker was (binnen zag je dat niet). Dat is nu helemaal voorbij! Het station is opengewerkt tot een grote lichte ruimte met een dak van grotendeels glas, dat wel twee voetbalvelden groot is. Het dak en het bij elkaar brengen van vervoersstromen leiden tot een grote transparantie. 

Vervoersstromen in het nieuwe Den Haag Centraal Station

Het dak van Den Haag Centraal Station

Het dak is 11000 vierkante meter groot, steunt op slechts acht pilaren en bestaat uit maar liefst 218 elementen die ook wel ‘wybertjes’ worden genoemd. Elk element meet 12 bij 8 meter en weegt 3000 kilo. Bijna niemand heeft gemerkt dat die op het dak werden gehesen, want dat mocht alleen maar tussen 11 uur ’s avonds en vijf uur ’s ochtend om de reiziger niet te storen. Dat is uitgevoerd door Colt International, waarvoor dit het grootste project is ooit. Onderstaand filmpje is een boeiend inkijkje in de constructie van het dak.

Verbondenheid met de omgeving

Een station is per definitie verbonden met de omgeving. In Den Haag is die verbondenheid op een knappe, dynamische manier gecreëerd. De trams rijden op hoogte het station binnen, wat mooie beelden oplevert. Lange sluitertijden helpen naar mijn idee om de verbondenheid goed in beeld te kunnen brengen (klik op foto's om ze te vergroten).

Gelaagdheid en dynamiek

Vroeger waren de vervoersstromen in Den Haag CS gescheiden. Trams en treinen, en de reizigers die daar gebruik van maakten, kwamen elkaar niet tegen. Door de verkeersstromen over elkaar heen te ontwerpen, is er in het station een mooie gelaagdheid ontstaan. Rijdende treinen en trams, en zich haastende reizigers zijn prachtige elementen die een foto kunnen voorzien van dynamiek (klik op foto's om ze te vergroten).

Grote kijkdoos

Naast het dak zijn nog drie wanden van glas. Dat brengt veel licht in de ruimte, en van buitenaf lijkt het wel een grote kijkdoos waarin van alles gaande is. De foto hierboven maar ook die hieronder, waarop de zijwanden goed zichtbaar zijn en vanaf de buitenkant gemaakt, laten dat goed zien.

Zijaanzicht van het nieuwe Den Haag CS bij het vallen van de avond

Dak vraagt om abstractie

Het dak is op vrijwel alle foto’s zichtbaar, maar een constructie als deze leent zich natuurlijk ook voor abstractie. Daarmee isoleer je het dak van de rest van het gebouw en wordt het hoofdonderwerp van de foto. Kleur is mooi, maar zwartwit leent zich er ook meer dan prima voor (klik op foto's om ze te vergroten).

Interesse in een fotoserie als deze?

Uw ruimte op een creatieve manier in beeld? Dat kan! Neem gerust contact met mij op voor vrijblijvende informatie. Foto's van Den Haag CS zijn beschikbaar als editorial materiaal in mijn portfolio bij Hollandse Hoogte.

Op social media

Als je geïnteresseerd bent in mijn werk, en in updates van dit blog, ben ik natuurlijk te volgen via de social media als LinkedInFacebook en Twitter