Rode draden in opdrachten

In het eerste half jaar van 2016 heb ik voor een groeiend aantal opdrachtgevers projecten mogen fotograferen. De opdrachten hadden veel variatie, van het portretteren van grote en kleine gebouwen (maar ook huizen) tot het vastleggen van het daadwerkelijk gebruik van stedelijke ruimtes. Wat zijn nu de fotografische thema’s die terug te vinden zijn in de series die ik dit jaar (tot nu toe) in opdracht creëerde?

Schemertijd erg populair

Sassembourg in Sassenheim, ontworpen door Van Egmond Totaalarchitectuur

Foto’s gemaakt aan de rand van de dag zijn onverminderd populair. De combinatie van fraai kleurende luchten, gecombineerd met mooi uitgelichte  gebouwen leidt vaak tot sfeervolle beelden. De voorbereiding van zo’n foto is cruciaal. Als het even kan zoek ik een standpunt waarbij het gebouw tussen de zon en mijzelf in staat. Alleen dan kun je optimaal profiteren van de kleurschakeringen die de ondergaande zon in de lucht veroorzaakt. Die optimale omstandigheden duren maar kort; écht mooi is het maar enkele minuten dus je moet als fotograaf op zo’n moment precies voor ogen hebben wat je wil bereiken.

Lange sluitertijden bij daglicht

Fietsbrug in Hardenberg, ontworpen door OZarchitect

In een artikel op ArchitectuurNL heb ik een aantal elementen benoemd die dynamiek aan een architectuurfoto geven. Het gebruik van lange sluitertijden bij daglicht is in dat opzicht een vreemde eend in de bijt, want het leidt tot een bijzondere combinatie van dynamiek en verstildheid. Aan de ene kant geeft het een dynamische touch aan een foto door wolkenluchten minutenlang op de sensor te laten werken. Waar echter water in beeld is, leidt het gebruik van lange sluitertijden tot een verstild beeld, waardoor het te fotograferen object de nadruk krijgt (in plaats van kabbelend water dat voor onrust zorgt in een beeld).

Vanuit de hoogte

Woonzorgcentrum Kanidas in Best, ontworpen door Oomen Architecten

Soms is dicht bij de grond het beste standpunt om een gebouw vast te leggen, soms ooghoogte, maar regelmatig geldt: hoger is beter. Ik sta vaak op een trapje om vanaf de maximale hoogte van mijn statief (3 meter) foto’s te maken. Objecten worden op die manier beter ingebed in hun omgeving, en de kijker krijgt een beter overzicht.

Abstractie

Wybertjes in het dak van het vernieuwde Centraal Station in Den Haag

Als het even kan zoek ik abstractie op. Dat leidt tot verrassende beelden, en als opdrachtgevers daar enthousiast op reageren is dat geweldig. Abstracte beelden van concrete objecten laten de kijker ook nadenken over wat hij of zij nu eigenlijk ziet. Bovendien brengen structuren vaak dynamiek in een foto.

Kleinere ruimtes: intimiteit in beeld

Interieur van Johnny River in Amsterdam, ontworpen door Mulders vandenBerk

De wereld bestaat niet alleen uit grote gebouwen en ruimtes. Ik word regelmatig gevraagd om kleinere ruimtes vast te leggen. Het zou geen kunst zijn om om met mijn 11mm groothoeklens iedere ruimte helemaal op de foto te krijgen, maar dat vermijd ik altijd. Minder is vaak meer, en slechts een deel van de ruimte tonen brengt juist intimiteit in een beeld. Eerder schreef ik op deze site een artikel over hoe ik met kleinere ruimtes om ga; dat artikel wordt regelmatig geactualiseerd.

Details

gevel van de stadsdeelwerf Amsterdam-Zuid

Iedereen weet: the devil is in the detail, maar in architectuur schuilt ook de schoonheid in het detail. Ik weet hoezeer opdrachtgevers aan details hechten, en probeer dan ook altijd de mooie details van gebouwen weer te geven.

Interesse in een fotoserie?

Uw ruimte op een creatieve manier in beeld? Dat kan! Neem gerust contact met mij op voor vrijblijvende informatie.