Markthal: kleurenexplosie in Rotterdam

De Markthal in Rotterdam is een al veelgeprezen vastgoedproject en ook al vaak vastgelegd op de foto. Dus als je daarheen gaat, is het zaak om toch weer origineel te zijn om de nieuwe foto’s wat te laten toevoegen aan alle bestaande. Hieronder mijn drie tips om de Markthal, naar ik hoop, op een bijzondere manier te fotograferen. Eerst even wat achtergrond over de Markthal.

Wat is de Markthal?

De Markthal is ontwikkeld door projectontwikkelaar Provast. De opening vond op 1 oktober 2014 plaats door koningin Máxima. Naast een overdekte markt herbergt het complex 228 appartementen, 4600 m² winkelruimte, 1600 m² horeca en een parkeergarage voor meer dan duizend auto’s. Architect Winy Maas van architectenbureau MVRVD: “In de Markthal worden wonen, vrije tijd, parkeren en een overdekte versmarkt duurzaam geïntegreerd. Overdag is de hal een centrale markt, na sluitingstijd wordt het een enorme overdekte, prachtig verlichte publieke ruimte.” De Markthal is met recht immens te noemen: een oppervlakte van 8.000 m2. Het is ook niet zomaar een hal. Kunstenaar Arno Coenen creëerde binnen het grootste kunstwerk van Nederland: de Horn of Plenty. En op zijn Rotterdams (-:): dit wordt de Sixtijnse kapel van Rotterdam genoemd.

De Markthal is al veelgeprezen. In maart 2015 won projectontwikkelaar Provast de internationale MIPIM prijs voor beste winkelcentrum. Op de Dag voor Projectontwikkeling (DVDP) in Den Bosch is ook de Markthal genomineerd voor de NEPROM prijs voor locatieontwikkeling 2015

Tip 1: Zoek structuren en symmetrieën

Wandel een paar keer rond in zo’n immense ruimte om gevoel te krijgen voor wat er te vinden is, maar zonder foto’s te maken. Nadenken over de te maken foto’s is minstens zo belangrijk als het daadwerkelijk klikken van de camera. De Markthal leent zich natuurlijk voor de structuren, maar is niet makkelijk te vatten vanwege de omvang van de hal. Maar ga ook naar beneden, waar je een prachtig roltrappenhuis vindt. Dat is dan te verbinden met de hal zelf.

Roltrappen in Markthal Rotterdam | Moving stairs in Market hall, Rotterdam Netherlands
Roltrappen in Markthal Rotterdam | Moving stairs in Market hall, Rotterdam Netherlands

Als je, zoals ik hier, werkt met een specialistische lens, een groothoek Tilt-Shift lens waar ik al eerder over schreef, kun je ook beelden maken die je met een gewone lens niet kunt maken. Het panorama van de Markthal in zijn gehele breedte is daarvan een voorbeeld.

Panorama in Markthal Rotterdam | Panorama of Market hall, Rotterdam Netherlands

Tip 2: Verbind binnen en buiten

De Markthal, hoe groot ook, is prachtig ingebed in de stedelijke omgeving. De beroemde kubuswoningen in Rotterdam zijn goed zichtbaar vanuit de binnenkant van het overdekte winkelcentrum. Deze twee foto’s verbinden binnen en buiten, waarbij ze ieder voor zich ook weer wat extra uitdrukken over de Markthal zelf: de eerste foto toont de gelaagdheid van de hal, waarbij supermarkt en parkeergarage onder de Markthal zijn gebouwd. De tweede foto geeft goed de grootte van het kunstwerk weer.

Roltrappen in Markthal Rotterdam | Moving stairs in Market hall, Rotterdam Netherlands
Wijds vergezicht in Markthal Rotterdam | View in Market hall, Rotterdam Netherlands

Tip 3: Wacht op het ideale tijdstip

Mooi licht is natuurlijk altijd essentieel voor een goede foto. Bovenstaande foto’s, waarbij binnen en buiten worden verbonden, hadden niet kunnen worden gemaakt op het midden van de dag. Zacht licht van de ondergaande zon is nu eenmaal prachtig. Dat geldt nog meer voor de buitenfoto, zonder welke deze serie natuurlijk niet compleet zou zijn. Wachten tot het moment ideaal is, het is het lot van de (architectuur)fotograaf - ook als er een koude noorderwind waait (-:)!

Markthal Rotterdam bij zonsondergang| Market hall, Rotterdam Netherlands, at sunset

Beschikbaar bij Hollandse Hoogte

Mijn serie over de Markthal is beschikbaar als editorial materiaal in mijn portfolio bij Hollandse Hoogte.

Hoe mij te volgen

Als je geïnteresseerd bent in mijn werk, en in updates van dit blog, ben ik natuurlijk te volgen via de social media als LinkedInFacebook en Twitter.